15+1 põhjust, miks krõbistada sellerit

24. mai 2018
Mitmed KSA kliendid on hiljuti saatnud meile küsimusi, et jagaksime soovitusi ja juhtnööre, kuidas oma väga head nägemist säilitada võimalikult kaua. Kui soovid hoida oma silmaläätsed kristallselged, hoiduda kataraktist ja parandada veel vähemalt 15 elutähtsa funktsiooni toimet, siis on see blogipostitus just Sulle!

Selleril palju kasulikke toimeid meie tervisele 
Seller alandab kolesterooli ja leevendab artriidist põhjustatud valusid, aitab kaotada kaalu, puhastab keha, alandab ka kõrget vererõhku ning turgutab tervist mitmel muulgi moel. Seller sisaldab ka rikkalikult C-vitamiini ja on seega tervisele erakordselt kasulik.
 
Mis on seller?
Seller kuulub Apiaceae perekonda ja teda tarbitakse kui juurvilja. Sellerit leidub maailmas rikkalikult ja see on paljudes maailma köökides laialdaselt kasutusel. Seller on arvatavasti pärit Vahemeremaadest ja Põhja-Aafrika aladelt, kuna seda on leitud vaarao Tutanhamoni hauakambrist, Vahemeremaade mütoloogias ja ka ajaloos on korduvalt viidatud selleri sarnasele taimele. Nüüdseks on see taim levinud juurvili üle kogu maailma, kuuludes eri maade köökidesse alates Ameerikast ja Iirimaast lõpetades Jaapani ja Austraalia köögiga.
 
Kulinaarias kasutatakse sellerit enim just suppides ja salatites, lisaks sellele kasutatakse seda teatud roogade kaunistuseks. Paljudele inimestele meeldib süüa sellerit vahepalaks, kuna see täidab hästi kõhtu, kuid ei tee paksuks.
 
Selleri toitainetesisaldus
Seller sisaldab mineraale nagu kaltsium, naatrium, vask, magneesium, raud, tsink ja kaalium. Samuti leidub selles rasvhappeid ja vitamiine, sealhulgas A-, K-, C-, E-, D- ja B-vitamiine (tiamiin, riboflaviin, foolhape ning vitamiinid B6 ja B12). Lisaks sisaldab seller ka kiudaineid.
 
Selleri kasulik mõju tervisele
Seller turgutab tervist mitmel moel: 
 
  1. Alandab kolesteroolitaset
Selleri igapäevane tarbimine võib alandada artereid ummistava kolesterooli (nn LDL ehk halb kolesterool) taset. Selleris sisalduvad ftaliidid stimuleerivad ka sapivedeliku tootmist, mis aitab samuti kaasa kolesteroolitaseme langemisele. Vähem kolesterooli tähendab vähem ummistusi arterite seintes ja üleüldiselt paremat tervist. Selleris sisalduvad kiudained aitavad kolesterooli vereringest välja lükata ja regulaarse sooletööga kehast väljutada, mis parandab kokkuvõttes südame-veresoonkonna tervist.
 
  1. Puhastab keha (detox)
Seller toimib antioksüdandina ning sel pole ühtki üleliigset osa – söögiks kõlbavad kõik selleri osad alates seemnetest ja juurtest kuni lehtedeni välja. Selleri regulaarne tarbimine aitab vähendada neeru-, pankrease-, maksa- ja sapipõiehaiguseid.
 
  1. Alandab vererõhku
Seller sisaldab ftaliite – orgaanilisi keemilisi ühendeid, mis alandavad veres stressihormoone. Nii saavad veresooned laieneda, et verel oleks rohkem ruumi liikuda, samal ajal kui vererõhk alaneb. Samasugust funktsiooni täidab selleris sisalduv kaalium. Madalam vererõhk ei koorma südame-veresoonkonda ning vähendab arteroskleroosi, infarkti ja insuldi tekkeriski. 
 
  1. Ennetab kuseteede infektsioone
Selleri seemneid kasutatakse sageli nende diureetiliste omaduste poolest, kuna need stimuleerivad urineerimist ja aitavad seeläbi kehast kusihapet väljutada. Seetõttu on seller kasulik põie- ja neeruprobleemide, tsüstide ning muude sarnaste haiguste puhul. Seemned aitavad ka naistel kuseteede infektsioone ennetada.
 
  1. Leevendab artriidist põhjustatud valu
Seller aitab leevendada artriidi, reuma ja podagra vaevusi. Sellel on põletikuvastased omadused, mis aitavad alandada paistetust ja valu liigeste ümber. Sellerivarred toimivad ka diureetikumina, aidates eemaldada kusihappekristallide kogunemisi keha liigeste ümber, mis võivad valu ja ebamugavust tekitada. Samuti võib seller soodustada põletikulistes liigestes kudede taaskasvu.
 
  1. Ennetab vähki
Seller sisaldab ftaliite, flavonoide ja polüatsetüleene. Need vähivastased ained puhastavad keha kantserogeenidest. Samuti sisaldab seller kumariini, mis tõstab valgete vererakkude aktiivsust, aidates samuti tõhusalt vähki eemal hoida. Need antioksüdandid otsivad üles vabad radikaalid ja neutraliseerivad need enne, kui nad suudavad tekitada selliseid haiguseid nagu vähk.
 
  1. Tugevdab immuunsüsteemi
Seller sisaldab ohtralt C-vitamiini ja antioksüdante, tänu millele tugevdab see immuunsüsteemi ja muudab selle aktiivsemaks ning tõhusamaks. C-vitamiiniga laetud selleri regulaarne tarbimine aitab kaitsta külmetushaiguste ning mitmesuguste muude tõbede eest.
 
  1. Vähendab astmasümptomeid
​Sellerites sisalduv C-vitamiin ennetab vabade radikaalide kahjustusi ning leevendab põletikuliste haiguste (näiteks astma) kulgu.
 
  1. Parandab südame tervist
Selleri juured sisaldavad palju C-vitamiini, kiudaineid ja muid orgaanilisi aineid, mis tugevdavad südame- ja veresoonkonda.
 
  1. Reguleerib vedelike tasakaalu
Seller sisaldab ohtralt naatriumit ja kaaliumit, mis aitavad reguleerida kehas vedelike tasakaalu.
 
  1. Leevendab migreeni
​Selleris sisalduv kumariin võib aidata leevendada migreenihoogusid. Selle täpne toime pole selge, kuid uuringud viitavad, et see aitab piirata ajus lämmastikoksiidi vabanemist, mis põhjustab peavalusid ja migreene.
 
  1. Ravib reumat
Selleriekstraktid, mis sisaldavad 85 % ainet 3nB (3-n-butylphthalide), aitavad ravida artriidi- ja lihasvalusid.
 
  1. Kontrollib diabeeti
Selleri lehti süüakse ka mitmesuguste diabeedivormide korral, seda peamiselt nende kõrge kiudainetesisalduse tõttu, mis aitab hoida diabeedi sümptomid kontrolli all.
 
  1. Ennetab katarakti teket
Selleritee tilkade tilgutamine silmalaugudele on hea teatud tüüpi oftalmoloogiliste probleemide korral ja võib aidata silmade tervist turgutada, vähendada katarakti tekkeriski ja kaitsta nägemise halvenemise eest.
 
  1. Toniseerib närvisüsteemi
Seller sisaldab palju kaltsiumit ja seetõttu kasutatakse seda sageli närvide rahustuseks.
 
  1. Aitab kaalu kaotada
Selleri regulaarne söömine enne toidukordi võib aidata kaalu kaotada. Seller sisaldab vaid 16 kalorit 100 grammis, ent täidab tänu kõrgele kiudainesisaldusele hästi kõhtu. Seetõttu võib see aidata ülesöömismure korral ning hoiab kaalu kontrolli all, ilma et tunneksite end seejuures pidevalt näljasena.
 
Selleri muud plussid
Lisaks eespool toodule aitab seller ennetada mitmesuguseid haiguseid ja konditsioone, sealhulgas neuriiti, kõhupuhitust, astmat, kõrget vererõhku, katarri, igemehaigust, vesitõbe, vaimset väsimust, atsidoosi, aneemiat, ülekaalu ja tuberkuloosi. Samuti aitab seller parandada üleüldist tervist ja tugevdada hambaid.
 
Kuidas valida ja säilitada?
Seller on hõlpsasti kättesaadav kogu maailmas ja seda nii turul kui ka toidupoes. Valige rohelist värvi ilma plekkideta seller, millel on värsked krõmpsuvad lehed. Säilitage sellerit külmkapis ja kasutage 5–7 päeva jooksul. Sellerit ei tohi külmutada.

Ideid serveerimiseks
  • Salat: lisage hakitud sellerilehti juurviljadele, küpsetatud kartulitele, kaunviljadele või täisterariisitoitudele. Maitsestage vähese soola ja purustatud pipraga. Salatikastmeks tilgutage laimimahla ja veidi oliiviõli.
  • Puuviljasalat: segage kokku viilutatud õunad ja pähklid, soovi korral ka rosinad ning hakitud sellerilehed. Segage apelsinimahl balsamicoga ja valage see salatile.
  • Supid: lisage selleri varretükke ja lehti suppidele, kastmetele jms.

Väike ettevaatus
Selleri seemed sisaldavad lenduvaid õlisid, flavonoide, kumariini ja linoolhapet, mistõttu ei sobi see rasedatele naistele, kuna võib põhjustada emaka kokkutõmbeid. Ent kui te pole parajasti lapseootel, tasub neid krõmpsuvaid, rohelisi ja tervislikke pulki nautida nii tihti kui võimalik!

Algallikas ja viitedOrganic facts " Incredible 15 Celery Benefits" 

Artiklid ja viited samal teemal:
1. Celery Compound May Halt HRT Breast Cancers
2. 
The Negative Calorie Celery Myth is Half True
3. Celery Oil | GreenMedInfo
4. Celery Seed Extract Lowers High Blood Pressure in Human Study
5. Celery Seed Extract has been found to be at least as effective as aspirin, ibuprofen, naproxen in suppressing arthritis.
6. Celery extracts could be beneficial in prostate cancer treatments.
7. Celery seed extract can be effective in controlling hyperglycemia and hyperlimidemia.
8. Antiulcerogenic and antibacterial activities of celery essential oil.
9. Natural Remedies for Headaches
10. 6 Bodily Tissues That Can Be Regenerated Through Nutrition
11. The New York Times "A New Look at an Ancient Remedy: Celery"

NB!: Käesolev artikkel ei ole mõeldud meditsiinilise nõuande, diagnoosi ega ravisoovitusena. Selles väljendatud seisukohad ei kattu tingimata KSA Silmakeskuse ega selle töötajate omadega.
 
 

Teemad

Tagid