10 igapäevast harjumust, mis võivad kahjustada silmanägemist

17. november 2020
Oled sa kindel, et mõne oma igapäevase harjumusega kogemata nägemist ei kahjusta? Sest selliseid väikeseid, märkamatuid ning üsnagi tavapäraseid võimalusi, millega oma nägemist või selle teravust kahjustada võime, on paraku üsna palju. Toome välja 10 kõige levinumat.
 

1. Liiga sage kontaktläätsede kandmine

Nõustume, kontaktläätsed on mugavad ja annavad oluliselt suurema võimaluse vabaks liikumiseks, sportimiseks, elu nautimiseks. Siiski tahavad silmad puhata ja kontaktläätsede headust ei tasu üle tarvitada. Tee kindlasti endale läätse-vabu päevasid ning luba silmadel taastada oma niiskustasakaal.
 
Lisaks jälgi, et sa ei kasutaks kontaktläätsesid valesti - ühepäevased ongi päriselt vaid üheks päevaks mõeldud, mitte kauemaks. Jälgi läätsevedeliku säilivustähtaega, hoia kontaktläätsesid puhtana ning kasuta õige tugevusega läätsesid.
 

2. Kontaktläätsedega magamine

Kontaktläätsedega magamine ei tundu pealtnäha teab mis kehv harjumus, ja kui seda juhtub harva, siis ei pruugigi miskit hullu juhtuda. Kui see on aga midagi, mis on su argipäevas (või mida juhtub mitu korda nädalas), siis võib see hakata silmadele kehva mõju avaldama.
 
Läätsede ööseks silma jätmine võib tekitada põletikku või pikaajalisi vaevusi silmas. Silm vajab õhku, et olla terve ja tasakaalus ning kuigi kontaktläätsed lasevad õhku läbi, siis mitte sellises mahus nagu ilma nendeta olek. Öösiti silmade hapnikuvarustus väheneb ning kui sinna lisada veel kontaktläätsed, siis tekib probleem! Kogunevad bakterid, niiskustasakaal läheb paigast ära ning kuivus viib kiirelt põletike ja ebamugavustundeni.
 
Kui jäädki läätsedega magama, siis anna silmadele järgmisel päeval-kahel kindlasti kontaktläätsedest puhkust ning niisuta neid tilkadega.
 

3. Valede prillide kandmine

Kui kannad optilisi prille, mis on sinu silmadele liiga tugevad või vastupidiselt mitte piisavalt tugevad, siis pole see su nägemisele hea. Lühikest aega valesid prille kandes ei ole mõju laastav, kuid pikapeale võib see halba teha küll.
 

4. Liigne ekraanide vaatamine

Liigne ekraanide vaatamine paneb silmad justkui sundasendisse, sest me unustame pilgutada. Keskendume arvuti-, telefoni- või televiisori ekraanile ning meile ei meenugi, et peame vahepeal silmi pilgutama ja kaugusesse vaatama. Pilgutamine on aga oluline, sest see niisutab silmi. Mitte pilgutades muutuvad silmad kuivaks, soodustades erinevaid probleeme ja põletikke. 
 

5. Silmade hõõrumine

Sügelevad silmad on tüütud, kuid silmade hõõrumine muudab probleemi hullemaks, sest sedasi avaldad silmadele ebavajalikku survet või kriimustad silma õrnasid kapillaare. Hõõrumise asemel leevenda sügelust külma kompressiga. Kui miski on silma läinud ja see põhjustab ebamugavust, siis loputa silmi õrnalt veega.
 
Silmade puudutamine mitte värskelt pestud kätega võib viia olukorrani, kus just sõrmede kaudu satub silma mõni bakter ja tekitab silmapõletiku. Seega tasub käsi pesta ka enne meigi tegemist või üleüldse näo katsumist.
 

6. Silmatilkade liiga sage kasutamine

Silmatilgad on head abivahendid ajutiseks silmade niisutamiseks. Liiga sagedasti aga nende poole haaramine võib silmi pika aja peale hoopis ärritada. Ameerika Oftalmoloogia Akadeemia hoiatab, et ilma retseptita silmatilgad ei paranda silmade tervist, vaid teeb need lihtsalt vähem punaseks. Nemad soovitavad silmatilkasid kasutada ainult lühikese ajaperioodi vältel.

Kui kasutad retseptiga silmatilkasid, siis kindlasti järgi arsti juhendit ning lõpeta tilkade kasutamine kohe, kui tunned silmas kipitust, ärritust või sügelust.
 

7. Kehvad toitumisharjumused

Tõepoolest - üks nägemist kahjustav igapäevane harjumus võib olla tasakaalust väljas toitumine. Silmad vajavad vitamiine ja mineraale, et püsida terved. Just nagu terve ülejäänudki keha. Silmade jaoks on eriti olulised vitamiin C, tsink, vitamiin E ja omega-3 rasvhapped. Neid leiad rohelistes lehtkapsastes, pähklites ning puu- ja juurviljades.
 
Vesi mängib ka suurt rolli tasakaalustatud toitumises. Pidevalt liiga vähese vee joomine tekitab kehasse vedelikupuuduse ja võib loomulikult mõjutada ka silma niiskustasakaalu. Vedelikupuudus võib viia kuivade, punaste ja sügelevate silmadeni.
 
Joo iga päev umbes 8 klaasi vett, et lisaks silmadele hoida ka oma üleüldist tervist.
 

8. Kaitseprillide mitte kandmine

Üks kõige klassikalisemaid ja umbes pooltest silmadega seotud õnnetusi on seotud silmakaitsmete mitte kandmisega. Vigastused on ennetatavad, lihtsalt on tarvis kanda kaitseprille. Kanna kaitseprille muru niites, ujudes, ehitades või midagi parandades, kemikaale kasutades (näiteks koristades), autot remontides, isegi õliga midagi suuremat praadides, sest silma pritsiv õli võib teha tõelist pahandust!
 
Kasuta loogilist mõtlemist ja ole enda osas hoolas - kui on risk, et miski pritsib, plahvatab või lendab ja võib silma sattuda, siis kanna parem kaitseprille (või isegi päikeseprille). Parem karta, kui kahetseda!
 

9. Meigiga magamine

Õhtul väsinuna koju jõudes on kiusatus kohe voodisse pugeda. Eriti juhtub seda nooremas eas, kui pidutsemine on veninud pikale ning koju tulles tundub meigi eemaldamine ebavajalik tegevus.
 
Siiski tuleks meik alati enne magama heitmist eemaldada, eriti oluline on see silmameigi puhul! Ripsmetušš, lainerijoon, tihti ka kunstripsmed võivad magades silma minna, baktereid levitada ning põletikku tekitada. Ripsmetušši võiks vahetada iga kolme kuu tagant ning eelista vegan tooteid. Need on nii silmale kui nahale sõbralikumad, puhtamad ja turvalisemad.
 

10. Päikeseprillide mitte kandmine

UV-kiired on kahjulikud su nahale, aga samamoodi ka silmadele. Ere päikesevalgus pimestab silmi ja kvaliteetseid päikeseprille tuleks kanda aastaringselt. Prillid peaksid olema kindlasti UV-kaitsega! Paljud arvavad, et päikeseprillid on ainult suvisel ajal vajalikud, aga tegelikult on lumelt vastu peegeldav päike väga erk ja võib silmi korralikult pimestada.
 

Teemad

Tagid